Sunday, November 20, 2011

THE RIDERS


"Hey! No funny stuff!!!" salah seorang dari mereka memarahi kami.
"Take it easy, big guy. We ain't do nothing."
Salah seorang dari mereka mendekati dan menamparku sehingga aku hampir rebah ke lantai. Aku cuma menahan perit tamparan itu. Tiba-tiba pintu bilik kawalan di buka, seorang lelaki melangkah masuk dan menghampiri kami. Lelaki itu tersenyum.
"Serena, what a surprise? Tak sangka kita bertemu di sini. Bukankah bagus kalau kita selalu bertemu begini."
"Don't you speak my name…" Belum habis ayat yang ingin aku tuturkan, lelaki itu sudahpun menekup lembut mulutku.
"Serena…Serena…Serena…or shall I say Zapp."
Kesemua pengawal yang ada tersentak mendengar nama Zapp itu. Lelaki itu ketawa dan menoleh ke arah pengikutnya.
"She is my…almost my wife!"
"Sial kau, Chrome! Itu kisah lama, jangan kaitkannya lagi. I'm not yours anymore!!!" jeritnya. Tali yang mengikat tanganku hampir terputus, aku meronta lagi agar ikatan itu terlerai. Tuss!!! Tali yang mengikat tanganku terlerai dan aku mengambil tindakkan untuk menendang belakang Chrome, aku terpaksa berlawan dengan pengawal yang ada. Cage turut membantu walaupun tangannya masih berikat. Chrome cuba bangun tetapi rebah kembali apabila dilanggar oleh Cage yang mahu menuju ke arah pintu.
"Serena…don't go, again!!!" jerit Chrome dari dalam bilik kawalan itu. Aku tidak perduli dengan kata-katanya itu. Kali ini aku takkan terpedaya dengan jeritannya atau pujukkannya. Kali ini aku bukan lagi Serena yang dulu. Aku dan Cage masuk ke pintu rintangan api dan segera menuruni tangga untuk ke tingkat bawah. Aku terdengar bunyi tapak kaki, aku berhenti dan menjenguk kebawah seandainya dapat melihat siapakah yang meniti tangga itu. Bunyi tapak kaki itu makin dekat, aku telan air liur. Kenapalah aku terlupa ambil senjata milik pengikut Chrome. Aku merengus lemah.
"Zapp…"
Aku menoleh, Malek rupanya. Jadi yang tertangkap bukanlah Malek dan Ming Po. Tapi Ming Po dan Prince K, aku senyum tentu Malek menyamar. Itulah kelebihan Malek yang mampu mengubah wajah dan bentuk tubuhnya dalam sesaat. Ini kerana dia terkena sejenis bahan toksid ketika berusia sepuluh tahun dan bahan itu telah menjadi dirinya mutan dan diberi kelebihan tersebut.
"Malek, kau takutkan aku sahaja. Mmm…kita perlu selamatkan Prince K dan Ming Po."
"Malek, ada apa-apa berita tentang bom atau apa-apa sahaja."
"Aku dah periksa semua tempat dan juga bertanya pada pengikut Bax-9 namun buntu."
"Buntu. Mustahil tak ada apa-apa. Habis apa tujuan mereka?" tanyaku. Apa tujuan Bax-9 ni kemari kalau bukan mahu buat kacau di persidangan ini?
"Mmm…tapi ada salah seorang pengikut serahkan cakera ini pada aku." Malek bersuara dan menyerahkan cakera lutsinar itu kepadaku. Aku keluarkan komputerku yang sebesar telapak tangan. Aku masukkan cakera itu dan segera mengakseskannya.

Sebenarnya tiada apa yang aku mahu buat di persidangan ini, Serena. Aku cuma mahu bertemu dengan kau. Segaja aku hebahkan cerita ini melalui infomer kau dan juga bekas Bax-2000, Nosey. Aku mahu kau kembali, Serena. Aku masih tunangan kau Serena, aku masih Izzat Ghafiza Umar.
Aku tidak mahu bermusuh dengan kau, Serena. Aku tahu kau bencikan aku sebab keluarga dan keturunanku pengasas Kumpulan Bax ini. Aku tahu kau bertambah bencikan aku setelah kau tahu ibu dan ayah kau dibunuh oleh ayahku sendiri. Aku tak salahkan kau kerana hal itu. Tapi yang aku mahu kau tahu cinta yang kita bina masih utuh dan aku terus mencintai kau walaupun kau kini Zapp, ketua kumpulan The Riders. Tapi percayalah Serena. Jika tidak kau pasti tidak pakai loket itu….

Aku menutup komputer itu dan merengus kuat. Celaka kau Izzat!!! Kau letakkan aku dalam keadaan ini. Aku ambil cakera itu dan segera aku patahkan. Aku pandang Malek dan Cage, mereka kelihatan keliru.

No comments: