Saturday, October 22, 2011

CINTA PADA DIA


Pintu rumah di buka, seorang gadis muncul.
“Hai, ada cerita best tak?”
“Ada, kakak saudara kau ni tak nak pergi jamuan tu.”
“Kakak kena pergi. Kakak dah berjaya tak salah tunjuk pada mereka. Sesekali tak salah kalau kita riak!”
“Pandailah mana belajar kalau riak sikit tak apa, amboi!!”
Cici ketawa kecil dan mengenyit matanya.
“Jangan fikirlah pergi je, dulu masa kat sana kau bolehlah jadi katak bawah tempurung. Sekarang you are a survivor. Assistant general manager dengan syarikat besar lagi, what more a girl need to ask?” balas Nurfara.
“Dah jangan nak merepek, aku nak kau pergi majlis tu.”
“Pergilah kak. Tentang baju jangan risau, Cici ada banyak koleksi, kita boleh cari.”
Hizla membisu dia memeluk tubuh, malas nak bersuara. Mereka berdua masih mendesaknya untuk dia pergi ke majlis itu. Cici kemudian berlalu ke biliknya, tentu dia dah malas nak mendesaknya. Masih tinggal Nurfara yang masih gah menyuruhnya pergi, rungsing fikirannya. Cici keluar dari biliknya dan duduk di sebelah Hizla.
“Nah! Cici dah call Abang Man ni, dia setuju nak menyiapkan kakak untuk majlis malam ni. Tentang bayaran itu bisa di atur.” Suara Cici dan menyerahkan sekeping kad perniagaan.
“Tak mahulah tak payah susahkan diri.”
“Jangan membantah, apa kau takut sangat nak pergi? Kenapa ex boyfriend kau kat sana? Kalau dia ada pun pedulikan, bukan dia yang tanggung kau atau bukan dia yang suap makan ke mulut.”
Hizla membisu dan mengeluh, dia bingkas bangun.
“Okay, tapi tunggu aku mandi dulu...” dia mengeluh dan bingkas bangun. Matanya sempat melirik ke arah jam di dinding. Cici dan Nurfara gembira akhirnya Hizla setuju.

Kereta mewah milik Hizla berhenti di lapangan letak kereta, dia perhati di cermin. Rasa janggal berpakaian dan bersolek sebegini. Aduh! Ini semua angkara Cici dan teman baiknya. Di capai purse concentrenya dan sapu di tengkuk dan kedua pergelangan tangan dan siku. Dia cuba bertenang di perhatikan cermin, solekkan itu masih sempurna. Dia menghela nafas dan keluar dari kereta, dia lihat kasut jenama La Primaverra yang di beli dua hari sudah. Hairan kelihatan kasut itu benar-benar sepadan dengan baju yang dia pakai. Dia memerhati cermin kereta walaupun agak samar dan dia memastikan pakaiannya tidak senget. Dia mencari kekuatan dan melangkah menuju ke dalam lobi. Dia di sambut oleh beberapa orang penyambut tetamu dan salah seorang meminta dia menulis nama diatas buku pendaftaran. Dia di beri corsage hijau dan di semat ke dadanya, dengan penuh kepayahan dia melangkah masuk ke dalam dewan besar. Tiba-tiba dia rasa dia paling janggal, baju kebaya Jawa dari kain rayon warna hitam penuh dengan kerawang dari benang emas dan perak di bahagian tengkuk, diikuti sanggul ala Jawa yang dihias dengan cucuk sanggul dari kepah. Dia merenung sekeliling, semua wajah itu di kenali. Hizla mencari Zatul dan Shamsee namun di balik puluhan manusia dia tak nampak kedua mereka. Dia malas untuk memasukkan dirinya di kalangan mereka yang lain. Sudah pasti mereka pun tidak mahu dia di situ. Dia beredar ke bufet makanan yang tersedia ada, cuba melihat makanan yang mungkin akan menambat hatinya. Dia mencari meja kosong yang paling hampir pada hidangan dan dia duduk di situ sendirian tanpa bergaul dengan siapa. Hizla menoleh bila ada orang memberi salah, dia senyum.
“Shamsee, Zatul...miss you.”
“Know it’s you, Hiz. Kurus sekarang!”
“Biasa je. Shamsee kau makin naik badan, especially tang perut tu!”
Mereka bertiga ketawa riang, Hizla serasa berada di zaman ketika mereka bertiga masih belajar di mana mereka bertiga saling perlu memerlukan dan hanya mereka bertiga tahu apa masing-masing rasa. Dia terkenangkan zaman itu.
“Kejap, ada orang panggil Zatul.”
Shamsee dan Hizla mengangguk, Zatul berlalu mendekati tiga orang lelaki.

No comments: