Tuesday, October 25, 2011

CINTA PADA DIA


“Saiful, dia dah jadi berita basi. Siapalah I, I ni buruk!”
“No! Taklah. Orang buta sahaja yang tak boleh melihat you dan kecantikan yang you miliki, Hiz.”
“Sudahlah Kamil, lelaki di mulut semua manis tapi bila dah di belakang pijak gajah pun mati tau!”
Mereka bertiga ketawa dan terus menjamah.
“Hiz, I suka dengan you tapi...” suara Ijam petang itu ketika Hizla mahu beredar dari tapak projek.
“Dahlah Ijam. I tak mahu ungkit macam ni, I serik dan bosan. Kan, kita kawan so biar kita jadi kawan.”
Hizla masuk ke dalam perut kereta miliknya.
“No offences I tak suka bercinta di kalangan kawan-kawan I. It’s a horrid experience! If you know what I mean,” suara Hizla dan menghidupkan enjin keretanya. Ijam senyum dan ketawa kecil, dia melambai ke arah Hizla yang sudahpun tiba ke jalan besar. Kamil mendekati temannya.
“Apa hal tu?” tanya Kamil.
“She still loves Saiful!”
Kamil capai handphonenya di perhatikan oleh Ijam.
“Hello, Saiful. Akulah! Best news ever! She still wants you!”
Mereka ketawa dan membuat high five kemudian kembali ke arah kontena pejabat.

Hizla duduk di kerusi goyang, langit mendung sekali. Dia bersandar, cukup letih dan sesekali dia menguap serta mengeliat. Dia nampak cahaya kilat dari tempat dia duduk, dia pasti beberapa kilometer dari situ sedang hujan lebat. Dia mengeluh. Umurnya akan genap 30 tahun seminggu lagi. Dia bosan, bosan kerana keseorangan. Dia tak pasti jawapan untuk dirinya akan terbentang di depannya atau sudah tiada jawapan untuknya lagi. Hizla mengeluh lagi dan menggelengkan kepala. Dia bangun dari kerusi goyang dan berlalu ke meja kerja. Dia rindukan alam ketika dia benar-benar gembira. Dia menoleh ke arah meja hiasan. Gambar-gambar dia ketika di sekolah dan universiti, masa tu dah berlalu. Dirinya dah terlalu tua untuk itu. Cetakkan biru itu di perhatikan dan mengharapkan projek yang dia jalani akan berhasil dan tidak menghadapi masalah. Dia tahu membuat projek ketika ini mungkin akan membuahkan hasil walaupun tidak begitu menguntungkan. Pintu biliknya di ketuk dan dia segera membuka pintu, tanpa suara CiCi menyerahkan cordless phone kepadanya dia mengerutkan dahi.
“Hello, Hizla di sini?”
“Oit, akulah. Jom keluar, aku bosan?”
“Shamsee, salam tak kasi terus ajak aku keluar. Bertuah budak ni!”
Kedengaran suara ketawa Shamsee.
“Pleaselah sebab bulan depan aku nak fly ke Australia untuk buat master di sana. Hmm...Zatul pun ada. Kalau tak salah dia ajak tunangnya,”
“Tunang dia. Amboi..perempuan tu dah berani sekarang?”
“Ah! Macamlah kau tak kenal Zatul tu yang sentiasa brutal dan sadis. Jomlah. Kita jumpa di D’Bali dekat PJ, okey. Kalau senang ajaklah Saiful sekali.”
“Jangan nak mengarut Shamsee, tak bestlah ada orang lain. Cukuplah geng kita je, nanti kalau dia ada kena cakap berlapik.”
Kedengaran suara lelaki itu ketawa dan dia berikan kata setujunya untuk berjumpa di tempat yang dijanjikan. Blouse biru dan skirt A line dan but hitam dari jenama Hush Puppies menjadi pilihannya. Dia melangkah masuk ke dalam dan melambai ke arah teman temannya. Dia dapat lihat semua mata kaum Adam memandangnya, dia jadi sedikit segan namun dia berlagak tenang. Zatul memperkenalkan tunangnya dan Hizla duduk di sisi Shamsee.
“Rasanya kita duduk di meja untuk 6 orang siapa lagi yang datang, Shamsee?”
“Kawan lama...” ringkas jawapan dari Zatul bagai memotong ayat dari mulut Shamsee, temannya yang seorang itu tersenyum. Bagaikan ada sesuatu yang tersurat di dalam senyuman itu. Hizal dapat rasakan mereka ingin mempermainkannya. Mereka berempat menoleh bila ada suara memberi salam. Hizla merengus, dia toleh

No comments: