Monday, March 28, 2011

Semalam Di Batu Pahat (part 2)

Dua tahun berlalu, dia sudahpun mengajar di sekolah di kampung halamannya. Dia melangkah keluar dari bilik guru dan menuju ke kelas. Hari ni kedengaran kecoh kerana ada beberapa orang guru baru akan datang ke sekolah itu. Dia tidak memperduli cuma mendengar perbualan guru-guru perempuan.

“Cikgu, lepas ni jangan lupa buat markah boleh key in cepat,” suara salah seorang guru ketika bertembung. Dia hanya mengangguk sebagai jawapan. Jam sudah lapan pagi, dia sudah melangkah masuk ke dalam kelas. Sesi pengajaran dan pembelajaran sudah pun berjalan, selama sejam. Dari arah dia berdiri dia dapat lihat tiga orang guru perempuan menuju ke pejabat. Pasti itulah guru baru yang disebut-sebut tadi.

Dia sudah duduk dikerusinya, buku murid-murid yang banyak dimeja diperiksa satu persatu.

“Assalamualaikum, cikgu-cikgu. Ini cikgu baru dan akan mula bertugas hari ni.”

Dia menoleh, sedikit terkejut namun tidak ditunjukkan. Jika itu benar banyak masa lagi untuk dia mencari jawapannya. Dia kembali dengan tugasnya.

“Amar, ini budak-budak baru. Ni Cik Ilya Ilani, ini Cik Anjali dan Cik Siew Fern. Mereka ni opsyen English.”

Dia hanya senyum dan mengangguk. Kemudian mereka berlalu, dia hanya memerhati mereka bertiga dan tersenyum lagi.

“Amar Ghazali? AG?” Dia mendongak.

“Sudah lama orang tak panggil saya AG? Awak masih kenal saya?”

Gadis itu mengangguk, tangannya membetulkan kedudukan cermin matanya. Lelaki itu tersenyum.

“Gelang tu?”

“Hadiah istimewa dari orang yang istimewa. Tak mungkin saya tanggalkan sampai bila-bila.”

Lelaki tersenyum.

“Kenal ke?” tanya Puan Kartika yang kebetulan lalu berhampiran.

“Kawan lama.”

“Ilya, cantik gelang tu. Beli di mana?”

Gadis bernama Ilya Ilani, tersenyum malu. Dia memandang lelaki dihadapannya.

“Orang yang telah tolong saya dan telah memberi pertunjuk baru pada saya. Dia yang berikan pada saya,” jelas gadis itu.

“Oh! Sentimental value lah ni..?” suara Puan Akmar, guru yang mengajar Pendidikan Jasmani dan Kesihatan. Ilya Ilani mengangguk.

“Kerana dialah saya berazam jadi cikgu.”

“Sampai macam tu sekali?” tanya lelaki itu.

“Jika tidak saya mungkin dijual ke Singapura oleh Saera, kawan rapat saya sendiri..”

Lelaki bernama Amar Ghazali sedikit tertanya-tanya dengan kata-kata gadis itu.

“Saera, rupanya ahli sendiket jual perempuan di Singapura. Tak sangka kawan saya begitu. Awak dah selamatkan saya,” suaranya.

“Taklah, itu rezeki awak. Jadi awak lepasan Maktab mana?”

“Institut Perguruan Tun Hussein Onn, Batu Pahat.”

Lelaki itu ketawa kecil dan memandang gadis itu bagai tak percaya.

“Sebenarnya saya berharap dapat belajar disana dan syukurlah kepada Tuhan, ianya termakbul. Malangnya, waktu itu awak sudah pun tamat belajar.”

Mereka ketawa kecil, lelaki itu mengangguk.

“Saya terima nikahnya, Ilya Ilani binti Safiuddin dengan mas kahwinnya lapan puluh ringgit tunai,” suara pengantin lelaki dengan sekali lafaz.

“Sah! Sah! Sah!” suara saksi-saksi di sebelah tok kadi. Mereka menadah tangan memanjatkan doa. Pengantin lelaki diiring ke bilik perempuan untuk majlis seterusnya.

“Assalamualaikum,” ujar lelaki itu.

Ilya Ilani mendongak dan menjawab salam. Lelaki itu menyarungkan cincin ke jari manis dan diikuti dengan kucupan di dahinya. Ilya Ilani membalas dengan salaman ditangan suaminya. Puluhan cahaya dari lampu kamera membasahi mereka.

“Tahniah, Amar dan Ilya...” ucap beberapa saudara mereka. Mereka berpandangan, mereka lega semuanya berjalan dengan lancar.

“Terima kasih, Ilya?”

“Ilya yang patut berterima kasih, pada Amar.”

“Kita sama-sama berterima kasih. Kerana kejadian semalaman di Batu Pahat yang membuat kita bersatu.”

Ilya Ilani menangguk, dia turut lega serta bersetuju dengan kata-kata suaminya. Mereka beriringan menuju ke arah tetamu yang hadir.

~Tamat~

No comments: