Tuesday, October 25, 2011

CINTA PADA DIA


“Cuba mengenang kenangan lama. Sungguh pedih.”
Saiful mengerutkan dahi dan tersenyum. Dia kemudian berdehem dan kelihatan majlis itu sudah pun bermula dan kedengaran emcee memberi pengumuman dan ucapan dari orang yang sepatutnya. Malam itu dia dapat rasakan Saiful tidak henti memandangnya, dibiarkan sahaja apalah sangat dengan renungan itu.
“Nampaknya malam memang mencemburui kita namun majlis itu takkan tamat di sini kerana ia akan sentiasa berulang dan menjadi tradisi fakulti kita. Bagi acara terakhir, di jemput dekan dan koordinator fakulti kita tampil untuk memberi hadiah untuk Man and Woman of the night,” suara pengacara malam itu. Kedengaran bunyi drum menunjukkan mereka akan membuat pengumuman upacara penutup itu. Hizla pasti Linda, Sofi, Shima ataupun Jun bakal menyandang gelaran itu maklumlah dari dulu lagi mereka memang popular dan pandai.
“Hmm...nama dah ada di sini, melalui nama sahaja sudah menunjukkan mereka bakal menjadi pasangan yang secocok.” Pengacara bersuara bagai menambah debaran para hadiran.
“Sabar, ini keputusan muktamad dan keputusan ini dipilih oleh mereka yang pakar.”
Hizla tersenyum mendengar kata-kata itu.
“Okay, pemenangnya...untuk Man of The Night jatuh kepada Saudara Saiful Hisham Ghazali dan bagi...Woman of The Night jatuh kepada...Cik Nur Hizla Ariffin.!!!”
Tersedak Hizla mendengar pengumuman itu. Nur Hizla Ariffin, itu namanya mana mungkin dia menang untuk kategori itu? Dia telan air liur semua mata tertumpu padanya, Zatul memeluk dan mencium kedua pipi dan menyuruhnya bangun dia lihat sekeliling. Janggal sekali keadaan itu. Lain ketika zaman dia berada di keadaan itu lima tahun dulu. Dia berjalan menuju ke pentas untuk menerima hadiahnya. Dia memandang seluruh dewan dan dia tahu malam itu, mereka sudah kenal Nur Hizla Ariffin.

Dia menuju ke lif dan menoleh bila ada yang memanggilnya. Dia terkejut melihat orang itu.
“Hariz, what bring you here?”
“I ada meeting dengan assistant general manager di syarikat ni. Tak sangka jumpa you di sini, you kerja apa?”
“Biasa saja. You?”
“QS,”
Hizla mengangguk, dentingan lif menunjukkan Hariz sudah sampai ke tempat tujuannya.
“Jumpa lagi.”
Hizla mengangguk dan segera menutup pintu lif. Dia melangkah masuk ke dalam bilik, Rena muncul untuk membacakan agendanya hari itu. Setelah itu dia berlalu keluar. Dia tunduk mencapai sesuatu di bawah meja bila pintu bilik di ketuk, Rena muncul dengan membawa tetamu. Rena menjemput lelaki itu duduk.
“Mmm...awak ada bawa cadangan untuk projek itu, Encik Hariz?”
Hampir ternganga Hariz memandang Hizla.
“Jangan pandang saya begitu Hariz. Wasting time, mari kita start dengan business meeting kita?”
“Sure, Hiz.”
Hizla tersenyum dan sepanjang masa mereka cuma membincang hal projek yang bakal di lakukan nanti. Mereka kemudian beriringan untuk menuju ke tapak projek tersebut dan Ijam telahpun menanti mereka di tapak tersebut. Ijam sedikit terkejut dengan kehadiran Hizla namun faham kerana dia juga sebahagian projek itu.
“Hizla, you banyak berubah setelah lima tahun. Ingatan dan kecekapan you tremendous,” suara Ijam. Kamil kemudian muncul dengan beberapa fail di tangannya.
“Hizla, you di sini?”
Hizla mengangguk dan mengeluh. Dia tahu mereka bertiga berkerja di satu syarikat milik abang Hariz. Mereka berempat menikmati makan tengahari bersama.
“So, you still dengan Saiful?” suara Ijam.

No comments: