Tuesday, July 28, 2009

New Exile

Hanna membuka pelahan-lahan matanya. Pandangannya berpinar, berat sekali kepalanya. Dia membuka matanya seakan-akan wajah Hanny dihadapannya. Dia terkejut tetapi mengerang kerana peningnya masih membekas. Hanna menarik nafas panjang. Baru dia masih terikat, dia terasa sungguh lemah. Bunyi-bunyi kicauan burung dapat dia dengari, pastinya sudah pagi. Ikut perkiraanya pasti dia sudah lebih seminggu dikurung begini. Melisza kejam terhadapnya serta Hanny. Dia merengus. 


 Hanny lega, dia berada di bumi Belgium kini. Namun, dia harus berhati-hati. Hanny menyewa sebuah appartment murah di pinggir bandar Brussels. Dia mencapai telefon bimbitnya. Kad nama Irwan Rizal dikeluarkan, segera dia mendail nombor telefon lelaki itu. 
  “Hello, boleh saya cakap dengan Irwan Rizal. Baik.”
  “Hello, Irwan Rizal bercakap. Siapa sana?”
Hanny mengeluh lega.
  “Saya Hanny Sulaiman. Saya kawan Melisza. Saya dalam keadaan bahaya. Melisza kata saya boleh harapkan pertolongan dari awak.” 
  “Bahaya? Awak di mana sekarang?”
Hanny sedikit ragu untuk memberitahu kedudukannya sekarang. Tetapi, jika Melisza percayakan lelaki ini jadi dia juga boleh mempercayainya.
  “Saya di Brussels.”
  “Nanti... awak Hanny Sulaiman? Adik kepada Hanna Sulaiman?” suara lelaki itu.
  “Ya, saya adik Hanna Sulaiman pencuri antarabangsa itu. Saya dan Hanna bertukar tempat. Kini, saya dalam bahaya. Penjahat-penjahat itu memburu saya...”
  “Awak terlibat dengan kes kecurian plat emas Perang Salib di Bible Museum, di Amsterdam?”
  “Iya.. plat itu ada pada saya. Tapi, I can explain all this. Please I really need your help?”
Talian sepi seketika, barangkali sedang memikirkan sesuatu. 
  “Saya sendiri akan datang jumpa cik. Jadi, saya perlukan alamat cik Hanny.” 
Baru saja dia mahu membuka mulut untuk memberitahu alamat apartmentnya, kedengaran pintu dipecahkan.
  “I have to go. Mereka dah jumpa saya. Maaf.”
Hanny mencapai semua barangan termasuk beg yang berisi plat emas itu. Dia sedikit panik, Hanny keluar melalui tingkap bilik air, ketinggian satu tingkat tidak menjadi masalah untuknya untuk melompat. Dia segera melarikan diri melalui lorong belakang. Langkahnya terhenti, malang baginya beberapa penjahat sudah menantinya dipenghujung lorong. Hanny merengus.
  “Give us the golden plat.”
  “Never!” suara Hanny. Dadanya turun naik kepenatan dan marah, rasa berdebar turun mengisi ruang. Hanny dapat rasakan degupan jantungnya lebih laju dari biasa. Hanny mengikat kejap beg itu dibahunya. Dia sudah bersedia sebarang kemungkinan. 
  “Get her!” jerit salah seorang dari penjahat itu. Hanny sudah bersedia membuka langkah silat yang dia pelajari berserta judo.
 Hanny bertahan. Lelaki itu menyerangnya dan dia terus bertahan serta menempis semua pukulan itu. Walaupun begitu beberapa pukulan mereka terkena wajah dan perutnya. Dia mengerang dan mengerekot menahan kesakitan itu. Kemarahan Hanny tiba dikemuncaknya, melihat mereka semua dia tidak pasti samada boleh mengalahkan mereka tetapi demi menyerahkan plat emas kepada Adi tidak sama sekali. Hanny mengesat darah dibibirnya. Hanny bingkas bangun, besi panjang yang ada di situ dicapainya. Dia tekad, dia membuka langkah dan mula menyerang mereka satu persatu. Beberapa orang itu tercedera, mereka melihat gadis itu mengila dan mereka beredar. Ini memberi peluang kepada Hanny untuk lari dari situ. Dia terpaksa keluar dari Belgium, itu yang penting sekarang. 

No comments: