Sunday, February 8, 2009

Bukan Cerita Biasa

Aku tarik nafas panjang, baru sahaja selesai melintasi petak imigresen. Aku mengambil bagasi dan berlalu ke balai ketibaan. Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur kelihatan sesak dengan penumpang yang nak berlepas dan yang baru tiba. Jam tangan menunjukkan jam sepuluh pagi, nampaknya penerbangan aku tadi tiba awal. Teksi segera aku tahan, tak sabar nak balik. Tak sabar nak jumpa mummy, daddy dan adik. Akhirnya, aku tiba di hadapan rumah, tak ada yang berubah rasa rumah aku ini. Cuaca agak panas segera aku melangkah masuk ke dalam rumah, mummy agak terkejut dengan kepulanganku. Wanita itu terus memeluk aku, begitu juga dengan adikku.
“Kenapa tak beritahu nak balik? Kenapa kurus sangat ni, Rynn?” tanya mummy. Aku dah agak, mummy mesti tanya soalan tu? Aku sekadar tersenyum sahaja. Macamana badan aku tak kurus, dah lama tak merasa gulai lemak ikan masin dan sambal sotong. Aku dan mummy menuju ke bilikku. Masih kemas macam mula-mula aku tinggalkan. Aku rebahkan badan ke katil, mummy mengeluarkan pakaianku dari dalam beg.
“Biarlah mummy nanti, Rynn buat.”
Wanita itu mendekati. Aku segera memeluknya.
“Dah makan? Kalau belum, biar mak suruh Endah masak sesuatu?”
“Tak apalah mummy, kenyang lagi dengan makanan dalam flight. Tapi, esok Rynn nak sambal sotong."
“Hmm..mummy tahu.”
Wanita itu berlalu, aku toleh ke meja di kiri katil. Aku capai bingkai gambar yang ada disitu.
“Atie!” ujarku dan capai cordless phone di sisi meja dan mendail nombor telefon rumah Atie.
"Hello, Atie ada?” Setelah menerima jawapan, aku matikan talian. Apalah Atie ni, kita balik dia out station pulak. Lima hari pulak tu, memang nak kena dia ni! Aku capai bingkai tu balik, gambar aku dengan Atie ketika camping trip di Bukit Keledang. Masa tu aku dan dia masih di Tingkatan Enam. Hmmm…sebelum terlupa, nama aku Adrynna Jawahir. Aku baru sahaja balik bercuti dari Universiti di England. Teman sekuliah mengajak Europe tour tapi bagi aku, baik aku luangkan masa dengan family di Malaysia. Pintu bilik di ketuk, Sarrah muncul. Dia turut rebah ke atas katil.
“Kakak tak bawa hadiah untuk adik ke?” tanyanya. Aku mencebik dan dia kelihatan merajuk. Kemudian aku ketawa nyaring.
“Adalah, nah! Merajuk, dah besar jangan nak merajuk. Buruk!!!”
Dia mencubit lengan aku dan mengambil patung SNOOPY dari tanganku. Mujur adik cuma seorang, kalau ramai entahlah bankrap agaknya.
Malam itu, daddy tanya apa plan aku masa cuti. Aku dah agak dia mesti nak aku berkerja. Susah aku nak beritahu apa sebenarnya yang aku nak buat.
“Alah! Daddy, Rynn balik nak rehat dari tension yang Rynn hadapi di sana. Kalau Rynn kerja lagilah Rynn tension.”
“Suka hati kau lah Rynn. Daddy ingat buat macam tu kau akan dapat pengalaman.”
Aku muncungkan bibir dan daddy tersenyum cuma. Biasalah, daddy kalau aku buat muka manja macam tu dia cuma akan tersenyum sahaja. Aku membantu mummy dan Endah mengemaskan dapur. Seronok betul. Sambil-sambil itu, mummy sibuk bertanya samada aku dah ada teman lelaki atau tak. Aku memang dah agak mummy mesti nak tahu hal-hal ini. Aku ni mana ada masa nak bercinta, sibuk study. Tak ada lain aktiviti lain selain study. Mummy aku tak percaya, memang susah kalau terang pada mummy aku ni. Kenalah aku terang satu-satu dengan mummy. Masih tak percaya juga. Sabar ajalah. Aku bab bercinta atau kahwin ni aku serah pada mummy dan daddy aku. Selain itu aku serahkan pada takdir, persoalan jodoh ini susah nak ditentukan. Iyalah, contohnya kita jatuh cinta dengan seseorang tetapi dia tak ditakdirkan menjadi pasangan hidup kita begitu juga sebaliknya. Paling penting bagi aku, aku tak mahu hati aku kecewa sebab aku tahu aku bukan seorang yang tabah.
Hari ini aku mengambil keputusan untuk keluar berjalan-jalan. Maklumlah, dah dua tahun aku tinggalkan Kuala Lumpur. Nak juga tengok apa perubahan yang dah dibuat di kota Metropolitan ini. Mulanya aku nak memandu sahaja, tapi tak trilllah kalau drive so aku naik teksi. Memang dah banyak berubah, baru dua tahun aku tak ada di sini. Kalau lebih dari itu, entah macamana agaknya. Seluruh Kuala Lumpur aku berjalan, sampai naik lenguh kaki ini. Petaling Street masih macam dulu, tambahan sebelah petang macam-macam manusia yang aku jumpa. Kenderaan pun aku lihat makin bertambah, harapnya pencemaran pun takkan bertambah. Bosan sungguh berjalan seorang diri. Tambahan aku ni masih single, nak tunggu Atie nampaknya aku kena memerap di rumah selama lima hari. Hari ini pun aku keluar sebab rasa otak ni kosong. Aku singgah di Pasar Budaya kebetulan ada persembahan seni di situ. Seronok juga, kalau di London, Hyde Park selalu menjadi tumpuan seniman jalanan buat show sendiri. Aku perhati jam di tangan, baru pukul dua. Serasa aku, dah lama aku berjalan, tapi nampaknya masa masih lagi panjang. Takkan dah nak balik, tak puas pun berjalan. Tapi nak kemana lagi?
Hmm…Mid Valley pun dah siap sepenuhnya. Aku pun ambil keputusan untuk ke sana. Megamall, kompleks membeli belah yang dikatakan terbesar di Asia. Aku pusing satu kompleks. Banyak juga barangan yang ada di sini, mungkin sama besar Harrod’s di Kota London. Aku tak pasti nak beli apa di sini, biarlah cuma mencuci mata sahaja. Lagipun apa yang nak aku beli di sini? Hm…GSC, ada cerita best ke? Lagipun dah lama aku tak menonton wayang, masa di London aku hanya menonton TV atau DVD sahaja. Buat apa buang duit menonton wayang. Aku lihat kesemua poster yang ada dari filem Melayu, Inggeris sehingga filem terbitan negara-negara lain. Aku berhenti di satu poster. Hmm…The Core, macam best saja bunyi tajuk. Aku tengok lagi poster filem itu, mesti banyak special effect nih! Aku renung tempat beli tiket, aduhai ramainya orang. Maklumlah hari ini hari minggu, memang patut pun ramai orang ditambah lagi kalau cuti. Nampaknya, terpaksa aku tangguh dulu nak tengok wayang ni. Banyak lagi masa aku di sini, nanti aku datang menonton dengan Atie. Aku mula melangkah pergi.
“Cik..?”
Segera aku menoleh, seorang lelaki mendekatiku. Hati aku bertanya, kenapa pula lelaki itu tiba-tiba menegur aku. Dia kenal aku ke? Kami berpandangan. Aku harap dia berniat baik.
“Maaf kalau saya mengganggu cik. Begini, saya nampak cik macam berminat nak menonton The Core.”
Dia memerhati aku nampaknya, aku renung lelaki itu. Orangnya boleh tahan, handsome juga. Kaca matanya melengkapkan penampilannya.
“Saya ada dua tiket untuk filem The Core. Kebetulan kawan saya tak dapat datang so, cik sudi kalau menonton bersama saya?” tanya lelaki itu.
Biar betul dia ni ajak aku? Waras ke lelaki ini? Kita tak tahu disebalik wajah yang handsome dan macho macam ni mesti orang baik. Betul tak?
“Jangan risau cik. Saya ikhlas ni?” ujarnya membalas. Alamak, dia boleh baca fikiran aku ke? Aku berfikir lagi, apa lagi nak fikir dah ada tiket free on ajalah. Aku mengangguk. Kami duduk bersebelahan, sesekali aku menjeling ke arah lelaki yang duduk di sebelahku. Dia nampak tenang.
Kami berdua melangkah keluar dari pawagam, aku gosok mata. Sensitive setelah begitu lama dalam gelap.
“Dasyatkan special effect cerita tadi. Huh!” ujar lelaki itu.
“Betullah, canggih betul. Saya takut dan kagum lihat masa kilat memecahkan Colloseum dan masa banjir musnahkan Jambatan San Fransisco.”
“Kenapa takut pula?” tanya lelaki itu.
“Iyalah, cuba bayangkan kalau betul-betul jadi macam tu dan manusia terpaksa menghadapinya. Kalau ada shuttle macam tu pula, manusia kena travel ke kerak bumi.”
Lelaki itu kagum dengan peneranganku.
“Saya suka part masa shuttle turun ke kerak bumi, nampak semua teras dalam bumi.”
Mereka berdua ketawa dan beriring keluar.
“Awak, nanti!”
Dia berhenti dan menoleh memandang aku. Aku keluarkan dompet dan menghulur sehelai not sepuluh. Dia mengerutkan dahi.
“Tak apalah, saya ikhlas nak belanja awak.”
“Tak apalah biar saya bayar. Tak sedap hati pula,” balasku, masih menghulur duit itu kepadanya.
“Tak mengapa, kalau ada rezeki awak boleh belanja saya lain kali.”
Aku memandangnya dan dia tersenyum sebelum berlalu pergi. Aku seperti tersedar sesuatu.
“Hey, boleh beri nombor telefon awak. Senang kalau saya nak belanja awak,”
Dia tersenyum dan mengangguk.
Aku memalingkan badan ke kiri dan kanan, tersenyum kecil dengan pada yang dah terjadi tadi. Tak sangka aku bertemu dengan lelaki itu. Betul kata orang, don’t jugde a book from it’s cover. Nasib baik tak malu sendiri. Dia lihat jam di dinding, hampir enam petang dan dia masih belum solat Asar. Dia berdecit dan bingkas bangun untuk mandi dan mengambil wuduk. Aku sudah pun memberi salam terakhir dan sedang membaca doa bila telefon cordless berdering nyaring namun aku biarkan ianya berdering. Telefon itu masih berdering dan aku segera menyambutnya tanpa membuka telekung yang aku pakai.
“Hello, Rynn sini. Hmm…” jawapku malas. Aku menjerit kesukaan bila kedengaran suara Atie di dalam talian. Aku segera buka telekung, sebab aku rasa aku dan teman baik aku nih memang akan berbual panjang. Maklumlah kami dah dua tahun tak jumpa. Dia meceritakan hal kerja dan juga mengenai boyfriend baru yang dia kenal lima bulan lepas.
“Rynn, kita keluar esok nak?” tanya Atie.
“Kau kan outstation?” tanyaku. Biar betul budak ni, takkan sebab aku balik dia nak tinggalkan kerja.
“Dah beres, aku pun dah balik KL. Rynn, aku dah minta cuti esok.”
“Okay, kita jumpa dekat tempat biasa. Banyak lagi yang aku nak cerita dengan kau nih!”
“Aku pun, Rynn…” ujar Atie.
Macam selalu, Atie datang lewat lagi. Dia ni memang tak pernah berubah, entah macamana agaknya dia pergi berkerja? Dah suku air the limau aku minum habis. Aku nampak, Atie berjalan laju menghampiri aku.
“Rynn, sorry. Jalan jem tadi.”
“Kau memang macam tu. Aku ingat dah dua tahun aku tak ada di sini kau berubah jadi seorang yang punctual. Tapi tak berubah juga?”
Atie ketawa kecil. Aku merengus dan ketawa kecil.
“Seronok belajar di UK? Ada sesiapa interested di sana?” soal Atie. Nak tergelak aku dengar soalan kawan aku ni.
“Tak ada siapa buat masa ni? Kalau kau tanya seronok di UK, bagi aku sama sahaja. KL atau UK tak ada bezanya. Dah rezeki aku di UK terima sahajalah.”
“Atie ceritalah fasal boyfriend baru kau tu?”
Atie tersenyum. Dia nihlah, orang suruh cerita senyum pula! Aku cubit lengan teman aku itu dan dia menepuk peha aku manja dan kami berdua ketawa riang. Dia agak keberatan nak cerita dengan aku fasal teman lelaki barunya. Tapi dengan aku mana boleh dia sorok.
“Kau pulak macamana? Bukan main rancak kau semalam. Ada orang belanja tengok wayang lagi.” Ujar Atie.
“Itu sebab dia tak nak bazirkan tiket tu. Alah kalau bukan aku kat situ tentu dia akan ajak orang lainlah.”
Atie ketawa, ketawa ada makna tu. Memang nak kena dengan aku nih.
“So, bila nak ajak mamat tu keluar?”
“Nantilah.”
“Patutlahlah aku tengok bukan main berseri saja muka member aku ni. Kau dah jatuh hati dengan dia ke?Kalau iya, jangan lepaskan peluang.”
Aku mengeluh.
“Cik Atie oii…banyak masa lagilah untuk aku dengan dia. Kau tu bila boyfriend kau nak jumpa aku ni?”
“Kau nak buat apa dengan dia?” tanya Atie.
Aku ketawa mengejek.
“Aku nak warning dia! Kalau dia buat kau sakit hati siaplah dia, aku kerjakan sampai lunyai!” suaraku dan mengenggam tangan kananku.
Atie ketawa mengekek. Aku habiskan nasi goreng yang aku pesan tadi.
“Hai…” satu suara menegur.
Aku angkat muka dan…lelaki semalam. Dia senyum memandang aku. Mana dia tahu aku kat sini, dia cari aku ke? Biar betul! Dia terus duduk di kerusi yang sememangnya kosong.
“Jeff, inilah kawan Atie.”
Aku renung temanku, dia kenal lelaki tu?
“Rynn, inilah lelaki yang aku ceritakan.”
Oh no! Namun kami bersalaman. Mukaku rasa panas dan aku lihat Atie seperti perasaan dengan perubahan wajahku. Mujur aku mampu bertenang lagi. Hati aku ketawa kecil. Aku renung lelaki itu, aku pasti dia tak mengenali aku. Aku yang perasaan sendiri nampaknya. Tapi tak mengapa, aku lega Atie dah temui lelaki yang sesuai dengannya. Aku mengeluh, nampaknya dia adalah jodoh Atie bukan aku.
Aku berjalan keluar dari Planetarium Negara. Aku bersendirian hari ini dan esok aku akan kembali ke UK. Tak sangka dua bulan serasa begitu cepat berlalu, aku meniti tangga untuk turun. Anak rambut yang menutup wajahku aku betulkan dan aku selit di celah telinga. Tiupan angin sungguh mengasyikkan, aku menoleh bila ada seorang menegurku. Seorang lelaki mendekatiku, aku lihat dia membawa kamera SLR jenama Nikon dan sebuah beg. Mungkin dia seorang jurukamera atau wartawan aku tak pasti, tetapi kenapa dia memanggil aku? Dia menghulurkan kad namanya.
“Saya Mustakim Azwani. Saya nak minta maaf sebab saya dah tangkap beberapa keping gambar cik tadi.”
Aku renung wajahnya. Dia tangkap gambar aku? Sukar untuk dipercayai.
“Kenapa? Apa istimewanya saya nih?”
Dia diam tak berjawab, mungkin sedang merangkakan jawapan di fikirannya.
“Saya suka gaya cik tadi dan saya sukakan cik.”
Dia sukakan aku, terkedu aku tak bersuara. Aku renung wajahnya dan ada calit keikhlasan, kad nama yang masih ada ditangannya aku capai. Mustakim Azwani tercatat di kad itu, aku memandangnya. Dia tersenyum dan kami beriringi melangkah pulang.
Mustakim Azwani tersenyum lebar menerima piala kemenangannya. Dia segera turun dari pentas, para pemberita segera menghampirinya untuk menemuramahnya.
“Apa perasaan saudara setelah mendapat tempat pertama dalam pertandingan Fotografi peringkat Antarabangsa ni?” soal salah seorang pemberita. Mustakim Azwani tersenyum dan tangan kanannya meraih seseorang di dalam pelukkannya.
“Kehadiran isteri saya merupakan penyebab kemenangan saya hari ini dan dialah sumber inspirasi saya. Terima kasih kepada isteri saya, Adrynna Jawahir,” suaranya. Aku tersenyum cuma, tanganku menggosok perutku yang kini sudah masuk empat bulan. Persoalan jodoh ni memang susah nak diramalkan. Kita takkan tahu siapa jodoh kita dan kita juga tak tahu bila jodoh kita. Apa yang kita boleh buat hanya merancang dan mengharap. Namun hari ini aku yakin dengan jodoh aku. Aku bersyukur kepadaNya dan berharap perkahwinan ini berpanjangan di dalam rahmatNya.
TAMAT

No comments: