Monday, January 11, 2010

new Exile

Azman sudah berkali-kali mengalih badannya. Tapi entah kenapa, dia tidak boleh tidur. Jam berdeting dua belas kali, sudah dua belas tengah malam. Dia menoleh, Azry dan Amry sudah bergelimpangan tidur di lantai. Dia bingkas bangun dan melangkah keluar dari bilik. Azman sedikit terkejut bila suara menyapanya dari belakang.           

                              “Kenapa? Abang nak ke mana?” suaraku. Azman kelihatan ragu-ragu untuk memberitahu dia ingin ke mana. Aku renung wajahnya.

                              “Lisz, abang nak jumpa Hanna!” suara lelaki itu. Aku bagai tak percaya dengan apa yang aku dengar. Kenapa pula Azman nak jumpa Hanna? Aku garu kepala. Aku renung wajah lelaki itu, dia kelihatan nekad dengan permintaannya. Aku ketap bibirku. Dia ni sihat atau tidak, nekad semacam je? Takkan dia bayangkan Hanna sebagai Emilia Jazmine? Musykil juga ni? Pada hal mereka baru bertemu muka petang tadi. Kalau pun Azman terbayang wajah kakak saudaraku di wajah Hanna takkan perlu jumpa malam-malam begini. Aku renung lagi wajah Azman. Dia masih menanti jawapan dariku penuh pengharapan.

                              “Kenapa nak jumpa Hanna?” tanyaku, serius.

                              “Abang perlu jumpa dia, Lisz.”

Aku memandang wajahnya lagi, Azman masih tidak mahu memberikan jawapan. Biar betul lelaki ini?

                              “Sorry, abang memag tidak boleh nak beritahu sebabnya. Apa yang abang tahu abang perlu jumpa Hanna.”

Aku menghela nafas dan mengangguk.

                              “Baiklah, tetapi sekejap saja.”

Aku dan Azman beriringan menuju ke bilik dimana Hanna dikurung. Alec berada di situ menjaga. Lelaki bertubuh sasa itu sedikit terkejut dengan kehadiran kami. Dia memandang wajahku, aku menyuruhnya untuk memanggil Izzat. Izzat menghampiri.

                              “Kami nak jumpa Hanna. Buka pintu sekarang,” arahku. Lelaki sasa itu memandang Izzat dan Izzat mengangguk.

                              “Hanna?”

Hanna yang sedang termenung tersentak, dia terpandang Azman disisiku. Wajah gadis itu merona. Wajahnya berubah begitu juga dengan wajah Azman. Perubahan apakah itu? This is not right. There’s something fishy about them. Aku dapat lihat mereka menukar pandangan. Aku berdehem dan segera berlalu dari bilik itu. Biar mereka berdua berbual, tentu ada yang perlu mereka katakan. Aku yakin Hanna takkan memberi masalah kepada Azman atau pada kami. Aku melangkah perlahan menuju ke bilikku. Telefon bimbit yang berdering nyaring segera aku angkat, nombor diskrin kelihatan sedikit panjang dari biasa. Milik siapa agaknya telefon itu, setahu aku nombor seperti itu menunjukkan nombor  dari luar negara. Hafizul barangkali?

                              “Hello?” suaraku.

                              Lisz, aku ni! I need your help,  friend?”

Suara Hanny kedengaran di dalam talian. Lega aku mendengar suaranya. Sekurangnya aku tahu dia selamat, tidak aku risau lagi.

                              Aku di Paris. Aku akan larikan diri lagi, kali ni aku ke Austria. Aku akan ke Innsbruck, kau kena beritahu Irwan Rizal. Please!!!”

Innsbruck??? Setahuku Hafizul ada di sana, mungkin Hafizul boleh tolong sembunyikan Hanny buat sementara.

                              “Baik, nanti ada seseorang akan tunggu kau di sana. Be careful, Hanny.”

                              Lisz, Hanna bagaimana?” tanya Hanny.

                              “She’s fine. Aku akan jaga Hanna, jangan risau. Kau tu yang perlu jaga diri,” suaraku. Perbualan ringkas itu tamat. Aku perlu beritahu kepada Hanna.

 

 

               Hanna menarik nafas panjang, badannya disandar ke dinding. Azman cuma memerhati gelagat gadis itu. Kelihatan gadis itu sedang memikirkan sesuatu, wajahnya serius sekali.

                              “Kenapa kau perlu melarikan diri? Lisz, boleh selamatkan adik kau?”

                              “Tetapi, aku tidak puas selagi tidak tengok wajah adikku sendiri. Dia tak mungkin boleh survive dengan semua itu. Itu cara hidup aku bukan dia.”

                              “Maksud, kau?”

Hanna membisu.

                              “Aku tahu kau risaukan tentang keselamatannya,” suara Azman. Dia menghampiri Hanna.

                              “Kalau kau berada ditempat aku, mampukah kau berdiam diri.”

Azman terdiam. Ada betul kata Hanna, jika Azry dan Amry berada didalam bahaya mana mungkin dia berdiam diri. Dia juga pasti bertindak. Bunyi rintik hujan kedengaran di luar. Hanna memeluk tubuhnya dan mengeluh. Hanna berpaling memandang Azman, lelaki itu tajam memandangnya. Dia tidak senang denganpandangan lelaki itu. Azman mengalihkan pandangannya, sedar renungannya tidak disenangi.

                              “Azman, aku perlukan bantuan kau.”

                              “Kenapa aku? Melisza, Izzat ada di sini... Minta saja pertolongan dari mereka?”

                              “Mereka tidak faham. Mereka takkan bantu aku... Tambahan, aku seorang penjenayah...”

Azman memandang Hanna. Dia cuba bersuara bila pintu dibuka.

                              “Hanny baru saja menelefon aku. Dia di Paris sekarang dan akan ke Austria. Aku dah suruh Hafizul menantinya di Innsbruck.”

                              “Dia macamana?” tanya Hanna tidak sabar-sabar.

                              “Dia dikejar oleh penjahat dan sedang melarikan diri. Tetapi dia selamat. Kawan aku juga sedang membantunya.”

Hanna menghampiriku.

                              “Benarkan aku ke sana, Lisz.”

Aku gelengkan kepala.

                              “Sorry... kalau orang yang upah kau tahu tentang hal ini. Kau dan Hanny akan dibunuh. Aku dan mereka semua pasti diburu.”

                              “Tapi...”

                              “Hanna, aku rasa kau tinggal saja disini. Hafizul ada, dia bisa tolong sembunyikan Hanny buat sementara waktu.”

No comments: