Monday, January 11, 2010

New Exile

Kuala Lumpur. 8: 59 malam.

               Adi yang sedang mengira-gira keuntungan terkejut apabila pintunya terbuka luas. Dua orang lelaki berbangsa Cina muncul dengan sebilah pedang ditangan mereka berdua. Mereka menghampirinya, Adi kelihatan tenang dengan kehadiran mereka. Salah seorang dari mereka menghampirinya dan meletakkan pedang tajam itu ke batang lehernya. Wajahnya masih tenang. Kemudian, seorang lelaki bertubuh sasa dan memiliki ketianggian enam kaki dua inci mendekati mereka dan duduk dihadapan Adi, dia merenung Adi tajam sekali.

                              “Yung Li...” sapa Adi, tenang walaupun pedang tajam masih ada dibatang lehernya.

                              “Di mana barang itu..?” suara lelaki bernama Yung Li. Wajahnya didekati ke wajah Adi. Adi cuma merenung wajah lelaki Mangolia itu.

                              “Bertenang, kawan. Kita tidak perlu sampai begini. Barang itu didalam perjalanan keluar Paris.”

                              “Jangan berani kau tipu aku, Adi.”

Pedang itu dekat di batang lehernya, Adi boleh rasa kesejukkan besi dari pedang itu. Namun, dia tenang sekali. Wajahnya tidak menunjukkan apa-apa reaksi.

                              “Kau kata barang itu akan sampai semalam tetapi...”

                              “Ianya telah... telah dicuri!”

Lelaki itu menghentak meja kuat. Dia mencengkam batang leher Adi.

                              “Walau apa alasan kau, Adi. Hanya seminggu sahaja peluang kau. Lebih dari itu, kau akan rasa bagaimana rasanya kematian. Berdoalah untuk terus hidup!” suara lelaki itu, melalui isyarat mata dia mengarah dua orang pengikutnya untuk mengikutnya.  Adi memeriksa batang lehernya, dia merengus. Dia perlu buat sesuatu sebelum dia yang menjadi sasaran Yung Li.

 

 

               Subuh menjelma, aku menuju ke dapur. Terkejut melihat Izzat sudah pun berada di situ.

                              “Izzat, awal awak pagi ni? Kopi?”

Izzat cuma jungkitkan bahunya dan menuang secawan kopi untuk aku.

                              “Biasalah cik. Lagipun, budak-budak saya nak minum. Lagipun, kuumpulan saya tiada perempuan. Terpaksalah saya yang jadi mangsa.”

Aku ketawa kecil. Aku kemudian berlalu keluar, serasaku Exile masih belum bangun dan aku sendiri tidak nampak wajah Camilia. Aku ternampak wajah Azry meniti tangga turun dan wajahnya kelihatan serabai.

                              “Awal bangun, Az?”

                              “Agh! Amry tidur lasak sangat. Tak tahan!”

Aku senyum cuma. Azry berlalu, aku nampak dia mengeliat seketika sebelum melangkah masuk ke dalam bilik air. Mata aku sorot ke muka jam tua, ia menunjukkan tujuh pagi. Aku capai telefon rumah, aku dengar tetapi terasa sesuatu yang tidak kena pada taliannya. Aku mencubanya berkali-kali. Pasti sekali ada yang tidak kena pada talian ini.

                              “Izzat, sebentar.”

Izzat menghampiri, aku memberitahu apakah masalahnya. Seperti selalu Izzat memeriksa apakah masalah yang dihadapi.

                              “Memang ada masalah, cik.”

Aku renung wajah comel Izzat. Dia membuka penutup gagang telefon, dia menunjukkan kepadaku masalahnya tanpa sebarang suara. Dia membetul kembali gagang itu dan meletakkan kembali ke tempatnya.

                              “Alat itu... itu peranti telefon, kan?”

Izzat mengangguk. Bagaimana ada orang boleh masuk ke rumah ini tanpa dikesan atau... Tidak mungkin perbuatan orang dalam.

                              “Nampaknya,  mereka mungkin sudah tahu Hanna di sini. Jadi, apa plan cik?” tanya Izzat.

Aku berlalu ke bilik dan segera menelefon mama dengan menggunakan telefon bimbitku. Aku bertanya jika ada apa-apa yang pelik telah berlaku kepadanya dalam beberapa hari. Wanita itu menceritakan tentang kedatangan tiga lelaki yang mencariku. Pasti merekalah yang menceroboh masuk rumah ini.

                              “Baiklah, mama dan Mak Ngah jaga diri. Lambat lagi... bye!”

Benarlah ada yang datang mencari aku? Kenapa aku? Gambar... pasti negatif itu sudah berada ditangan mereka. Tak guna! Aku kembali dan mendekati Izzat, aku membisikkan sesuatu di telingannya dan dia mengangguk faham. Azman yang sudah pun bangun mendekati. Aku turut berbisik ke telinga lelaki itu, dia terkejut.

                              “Cik, memang kita telah diperhatikan. Orang-orang saya mengatakan sudah dua hari mereka lihat van buruk berada diluar kawasan jalan ini.”

                              “Pasti mereka. Izzat kita bergerak sekarang.”

Izzat mula mengarah pengikutnya, aku menuju ke bilik kurungan Hanna. Azry dan Amry turun dengan beg pakaian begitu juga Camilia. Azman menghampiriku.

                              “Semua dah bersedia, Lisz.”

                              “Kita kena pergi sekarang, abang bawa Hanna keluar dari sini.”

Aku masih berkira-kira ke mana harus kami pergi dan ke mana pula aku harus campak Hanna.

                              “Kita jumpa di Dataran Ipoh tengahari nanti. Hanna akan ikut abang Man. Azry, Amry dan Cami naik kereta Izzat. Izzat dan saya akan naik jeep.”

                              “Okey...” jawab mereka serentak.

               Amry menahan aku. Aku tahu dia risau akan keselamatan aku, begitu juga aku. Aku mengangguk sebagai tanda segalanya akan kembali normal, Cuma aku sendiri tidak tahu bila.

No comments: