Thursday, January 28, 2010

Red Blood Moon

Mereka kembali ke asrama Monsoon, Luna Aurora memandang Putera Yossio. Dia tunduk.    

                                    “Terima kasih, Putera Yossio. Awak telah mengembirakan saya.”

Lelaki itu membisu, cuma. Namun, anggukkannya saja yang menjawab. Luna Aurora tersenyum dan berlalu pergi bersama Eliose. Sang putera hanya memandang gadis itu berlalu, kemudian dia berlalu. Kakinya melangkah, dia kembali ke rumah kaca. Sinaran bunga kristal itu hanya seperti biasa tidak seperti ketika Luna Aurora berada di situ.

                                    “Aku tidak sangka kau meminati bunga, Yossio?”

Putera Yossio menoleh, tangannya sudah bersedia di pedang yang ada dipinggang. Putera Kristov tenang cuma. Dia seperti tidak berminat untuk bertarung dengan lelaki itu. Putera Yossio memandang bunga kristal itu, ianya bercahaya. Cahaya itu seperti tadi, ketika Luna Aurora mendekatinya. Dia tidak mengerti? Apakah maksudnya?

                                    “Aku sudah penat... penat... dengan semua ini. Kau, Yossio?”

Putera Kristov memandang lelaki dihadapannya. Putera Yossio cuma membisu, namun renungnya tepat di wajah lelaki itu.

                                    “Aku tidak perduli apa yang difikiran kau, Kristov.”

Putera Kristov ketawa kecil.

                                    “Manusia memang begitu. Kau memang naif!”

Putera Yossio tersentak, dia mula mengeluarkan pedangnya. Putera Kristov memandangnnya sinis.

                                    “Kau takkan mengalahkan aku, Yossio. Kau manusia!”

Putera Yossio mula menyerang namun kesemua serangan Putera Yossio dapat dielak. Putera Kristov ketawa kecil. Dia beredar. Putera Yossio mendengus. Putera Kristov mengelak lagi dan kali ini dia mengeluarkan pedang yang tersisip dipinggangnya.Cahaya bulan sebagai penerang malam agar mereka berdua bertarung. Bunyi lagaan pedang jelas kedengaran. Geselan kedua pedang turut menghasilkan percikkan api.

                                    “Yossio, pertarungan kita tidak membawa erti...”

                                    “Kenapa kau takut aku bunuh kau?”

Putera Kristov ketawa.

                                    “Manusia bodoh! Mana mungkin aku dapat dibunuh dengan pedang kau yang karat itu.”           

Putera Kristov ketawa lagi, Putera Yossio membisu memandang pedangnya dan menyengkang peluh yang terbit didahinya.

                                    “Aku pasti akan kalahkan kau, Kristov.”

Putera Kristov menyarung kembali pedangnya.

                                    “Bukan malam ini, manusia...”

Putera Kristov berlalu, Putera Yossio cuma memandang.

                                    “Aku pasti akan bunuh kau...”

 

                       

Pengetua muncul untuk memerhati keadaan kelas. Tetapi, hari itu dia tidak nampak kelibat Putera Yossio dan dia juga dapat lihat perubahan wajah Luna Aurora.

                                    “Luna? Kamu kelihatan risau tentang sesuatu?” suara Pengetua.

Luna Aurora mengangkat wajahnya dan telan air liur. Dia tidak tahu bagaimana harus dijawap pertanyaan itu. Hanya gelengan kepala sebagai jawapan, Eliose yang ada di sisinya hanya memandang.

                                    “Maaf, pengetua... Saya tidak menjaga Luna dengan baik.”

                                    “Saya mengharapkan awak, Eliose.”

No comments: