Monday, November 7, 2011

CINTA PADA DIA


“Ila, abang ni? Empat bulan tak dengar berita, kemana menghilang. Abang on the way ke office Ila, abang nak jemput Ila lunch. I won’t except no for answer, okey!”
Hizla mengangkat wajahnya dan memandang telefon itu. Dia diam, tidak tahu apa yang nak dia katakan. Dia bersalah pada lelaki itu, hari ini dia harus berterus terang.
Cafe’ Austin Chase tidak begitu ramai orang, mereka memilih kawasan yang sedikit tersorok. Hizla tunduk bila dia lihat Johan merenungnya.
“Since when?”
Hizla mengangkat muka dan melihat Johan membuat isyarat dia memakai tudung.
“Bulan lepas!”
“Kenapa menghilang selama empat bulan. Tak sangka, ingatkan KL kecil rupanya besar juga.”
“Abang, Ila dah tak boleh keluar dengan abang lagi.”
Johan sedikit terkejut dengan ungkapan gadis itu.
“Kenapa, mama dan papa marah kalau kita keluar?”
“Tak, Ila dah bertunang.”
“What! Tunang..? Siapa?” tanya Johan.
“Dia pilihan mama dan papa...Maafkan Ila, abang,”


Biar pun terluka
Ku lafaz kata-kata namunku terpaksa
Biarkan ia pergi, jangan di kesalkan
Tuhan lebih mengerti, apa yang disuratkan
Lupa saja diriku seperti biasa kau lakukan dulu...
Suis radio di tutup, dia tambah kecewa mendengar lirik lagu baru nyanyian Zamani. Dia capai majalah Photographer dan membaringkan diri di atas katil. Dia kebosanan, dia beredar ke bilik bacaan di pasangnya PS2 untuk dia membuang rasa bosan itu. Tetapi bertambah kebosanannya. Johan tak sangka gadis yang akan dia lamar kali kedua akan berkahwin tak lama lagi. Dia mengeluh tidak disangka bermacam-macam perkara berlaku hari ini, dia melurut rambutnya kebelakang. Pintu bilik bacaan terbuka, dia menoleh.
“Hmm...Along ingatkan siapa tadi. Kau rupanya, Johan?”
Lelaki itu memandang jam, hampir tengah malam.
“Kenapa? Tak boleh tidur?”
Johan mengangguk.
“Hal kerja atau hal cinta?”
Kedengaran Johan mengeluh dan berdecit. Dia mengangkat kening. Abang sulungnya menepuk bahu Johan.
“Umi dah jumpa gadis yang sesuai untuk kau? Dia dah pinang pun gadis itu.”
“Jo, tahu dah. Abi dah kasi tahu petang tadi. Tak kisahlah. Lagipun dulu Abi dah cakap, kalau umur Jo masuk 33 tahun dia akan pinang sesiapa saja selagi Jo single.”
“So, dah tanya Abi siapa gadis itu?”
Johan menggelengkan kepalanya.
“Nak jadi orang dulu-dulu ke? Masa nikah baru nak sua muka?”
Johan diam cuma malas nak bersuara, biarlah Alongnya mengusik.

Inikah permainan takdir, fikirnya. Dalam beberapa minggu sahaja, dia akan bernikah dan digelar isteri orang. Telefon bimbit berdering, dia menoleh dan melihat nama di skrin digital. Johan...dia pekakkan telinga. Dia malas nak menjawab, dia tak mahu jiwanya yang tidak tenteram bertambah kecamuk. Dia hanya insan biasa, punya naluri apa yang dia impikan kebahagian. Andai dia mampu ulang semula masa, dia pasti hubungan antara dia dan Johan akan menuju ke arah yang mereka impikan. Hatinya bukan ais yang cair bila dipanaskan, apa yang dia tahu dia tidak mahu semua dikelilingnya curiga, kecewa dan terluka. Tapi dia pasti itu takkan mungkin, dia hanya berdoa untuk kebahagian semua dan juga dirinya. Itulah saja jawapannya tika itu. Cici melangkah masuk, dia capai telefon bimbit Hizla yang masih berdering.

No comments: