Tuesday, November 22, 2011

THE RIDERS

Ricky dan Trisha menghampiriku. Aku menyerahkan jaket panjang yangku pakai kepada Ricky dan mengambil fail dari tangan Trisya.
"Boss tadi Dwan tanya mengenai pemintaannya?"
"Katakan pada Dwan, I'm not a nanny. Kalau dia nak, I surely can find one for him…" jelasku.
"Boss, erkkk…ada fax for you. From South Africa, looks like urgent.” Kata Ricky dan menyerahkan kertas faks kepadaku. Cage muncul dengan membawa dua beg besar kelihatan seperti ada benda berat di dalamnya.
"Planning a vacation, Cage?"
"Nope, this is for you. Professor Aswan Basha kata, kau ada mengarah dia menciptakan sesuatu."
Cage menyerahkan beg itu kepadaku. Kami ke makmal, Roshan, Nisha dan Malek membantuku. Aku memakai baju khas untuk penentuan radiasi dan keselamatan. Aku puas hati dengan ciptaan itu. Lantas, aku membaca faks yangku terima tadi, alangkah terkejut bila memdapati cips yang pernah Orion Fox sembunyikan telah ditemui oleh dua pakar dari Russia. Cips itu mengandungi rahsia ketenteraan dan senjata yang pastinya merbahaya.
"Cage, kita mesti ke sana. Aku tak mahu lagi peperangan 2001 berulang di sana." Terangku. Cage mengangguk. Aku bergegas ke lobi utama, diskrin besar wajah pemimpin Malaysia tertera.
"Good evening, Zapp." ucap pemimpin itu.
"Same to you, sir! What can I do for you, sir?"
"So…awak dah terima faks itu? Apa tindakkan awak, Zapp?"
"Kami akan ke sana, tuan. Cuma saya kurang pasti bagaimana ini boleh berlaku. Setahu saya kawasan itu mempunyai kod yang tersendiri. Mustahil pakar-pakar itu menjumpainya secara tidak segaja. Tuan pun tahu akan bahayanya V20-k-08D-21kqc itu?"
"Hmm…pihak kami pun masih menyiasat, tetapi saya rasa awak patut kesana, Zapp. Mungkin ada kaitan dengan kumpulan Bax."
"Maksud tuan, Vilus?"
"Mungkin? Kalau Bax bertanggungjawap, the entire universe is in great danger."
"Apocalypse?"
"Itu yang membimbangkan kami. Jadi lakukan sesuatu, Zapp."
"I will, sir. Jangan bimbang," suaraku. Tetapi bagiku ini amat membimbangkan V20-k-08D-21kqc itu berkaitan dengan cosmic power, kalau tak salah aku. Ayahku pernah berkata bahan itu jika terlepas ke udara akan menyebabkan keracunan, jika di campur air boleh membunuh semua hidupan kalau dijadikan bom atom, tiada kemungkinan lain.
Cage menghampiriku.
"Zapp, kapal terbang dah bersedia untuk berlepas ke Afrika Selatan."
"Trisya, kawal tempat ini, okey?"
"Good luck, boss!" ucap Trisya dan Ricky. Aku cuma senyum.

No comments: